Veelgesteldevragen

Geen aansluitkosten inderdaad. Wij vinden dat een glasvezelaansluiting voor iedereen in De Wolden bereikbaar moet zijn. Daarom hebben we ervoor gekozen om de aanleg van alle adressen in de gemeente De Wolden, die per 20 mei 2016 in de BAG van de gemeente De Wolden bekend waren, mee te financieren in onze aanlegkosten.

Let op: Dit aanbod geldt alleen voor de mensen die vanaf het begin meedoen en voor nieuwbouw die bij ons bekend was op 20 mei 2016. Aangesloten worden als het netwerk er eenmaal ligt zal forse kosten (vanaf €1000 tot een veelvoud hiervan) met zich meebrengen. Uiteindelijk betaalt Glasvezel De Wolden de lening voor de aanlegkosten over een hele lange periode terug via de netwerkkosten. Zie ook Hoe wordt de aanleg van het netwerk betaald en Wat kost het als ik nu nog geen abonnement wil, maar later misschien wel?

Het enige wat u hoeft te doen om glasvezel voor de héle gemeente mogelijk te maken is nu een abonnement afsluiten! Dat kan rechtstreeks bij de providers via onze providerpagina of via ons inschrijfformulier.

Dat hangt van uw situatie en huis af.

Net als bij uw huidige aansluiting komt er een modem van uw (glasvezel) provider in uw meterkast te staan. Op het glasvezelmodem kunnen de bestaande telefoon- en/of internetkabels gemakkelijk worden aangesloten. Ook draadloos internet (WiFi) blijft gewoon mogelijk. Heeft u echter COAX in huis, met name naar de TV, dan kunt u deze kabels niet zonder meer gebruiken.

Wilt u nieuwe kabels?

Al onze providers bieden de mogelijkheid om een volledige installatie bij u te laten uitvoeren door een monteur. Zo'n monteur legt alles aan wat nodig is, inclusief kabels. Deze kabels worden netjes weggewerkt, bijvoorbeeld achter de plint. Daarnaast kan de monteur uw TV(s) en computer(s) instellen. Bij de provider Stipte is deze installatie gratis. Bij Tweak en Fiber betaalt u eenmalig een bedrag voor de installatie. Kijk op sites van de providers of op ons inschrijfformulier om te zien wat elke provider voor deze dienst rekent.

Wilt u geen nieuwe kabels?

Dan is een zogeheten powerline adapter wellicht een optie. Hiermee wordt door gebruik te maken van het elektriciteitsnet een netwerkverbinding opgebouwd. Let wel; de providers laten liever de monteur netwerkkabels bij u aanleggen, omdat dat gegarandeerd goed werkt. Het nadeel van de powerline adapters is dat ze óf goed werken, óf niet. Als de powerline adapter in uw geval niet goed werkt, is het noodzakelijk om toch kabels te trekken.

Naast uw televisie krijgt u van de provider een kleine ontvanger, een settop-box genaamd. Die wordt met een digitale kabel (HDMI) gekoppeld met uw TV. Dit zorgt voor een fantastisch scherp beeld.

Kortom:

U hóeft geen kabels aan te leggen. De providers adviseren het wel. U hoeft niet zelf kabels te trekken, u kunt bij installatie een monteur laten komen om dat voor u te doen.

Dat begrijpen wij. In de praktijk blijkt het echter mee te vallen. De meeste moeite zit ’m voor veel mensen in het veranderen van email-adres. Dit is vrij eenvoudig op te lossen door een mail te sturen naar al uw contacten met zoiets als “Mijn mailadres vorig@adres.nl verandert per 12/34/2017 in nieuw@adres.nl “ .

Ook kunt u even de mails van b.v. het afgelopen jaar doorlopen en de mensen en instanties waarvan u belangrijk vind dat zij de wijziging meekrijgen, dit via de antwoordknop en bovenstaande standaardtekst meedelen. Dat kost wat tijd, maar dit heeft als voordeel dat u een boel vervelende reclame voorlopig kwijt bent!

Wat ook nog een mogelijkheid is, is om nu al een email-adres aan te maken bij een service als Gmail of Hotmail. U heeft dan ruim de tijd om al uw contacten en bekenden naar uw nieuwe (provider-onafhankelijke) mailadres over te laten gaan.

email-overstap-hulp

Ziet u er tegenop om zelf uw email adres te veranderen?

Het jonge Wolder bedrijf Sleutelstudent helpt alle abonnees van Glasvezel De Wolden gratis met het overzetten van hun e-mailadres!

Hoe maakt u een afspraak met Sleutelstudent? Kijk daarvoor bij onze veelgestelde vraag “Hoe maak ik een afspraak met Sleutelstudent?"

Juist senioren kunnen ook veel voordeel hebben bij snel internet!

Langer veilig thuis blijven wonen, niet voor iedere arts-afspraak naar het ziekenhuis hoeven, contact met (klein)kinderen: allerlei moderne toepassingen kunnen het leven voor senioren op eenvoudige wijze aangenamer en veiliger maken. En dat voor een vergelijkbare prijs waar u nu televisie voor kijkt en telefoneert. U steunt er de gemeenschap mee en draagt bij aan een vitale gemeente De Wolden.

Bellen via glasvezel

Daarnaast horen wij regelmatig van medebewoners op leeftijd die hoge rekeningen (in sommige gevallen wel € 80 per maand!) krijgen voor bellen via de analoge telefoonlijn. Voor deze mensen is een abonnement via glasvezel met internet+bellen al snel veel goedkoper en ze krijgen er nog supersnel internet en wifi voor de (klein) kinderen bij. De goedkoopste abonnementen kosten € 30 of € 40 per maand en de telefonie kosten zijn per minuut, afhankelijk van de provider die u kiest, tussen de € 0,07 en € 0,09 per minuut voor bellen naar vast en mobiel. Een stuk goedkoper dan de €12,50 per maand en € 0,26 per minuut die betaald wordt voor het bellen via de analoge lijn (zie tariefoverzicht bellen via KPN)!

Zorg op afstand en digitale thuiszorg

In dit filmpje kunt u zien hoe snel de ontwikkelingen in de (digitale) thuiszorg gaan. Voor zulke mogelijkheden is een snelle internetverbinding wel vereist. plugin:youtube

Ja dat kan.

Onze financiering is gebaseerd op de BAG adressen die op 20 mei 2016 bekend waren. Als u een nieuw huis of bedrijfspand gaat bouwen, hebben we geen financiering om u, zoals andere adressen, zonder kosten aan te sluiten. Veel mensen die nieuw in De Wolden komen wonen, willen tóch graag een glasvezel aansluiting. Daar is een oplossing voor.

Glasvezel kan, zoals gas, water en elektra, bij het bouwrijp maken worden meegenomen. De kosten daarvoor vallen onder de gehele kosten voor het bouwrijp maken. De hoogte van de kosten zijn afhankelijk van de ligging van uw kavel en de afstand tot het dichtsbijzijnde glasvezel verdeelpunt.

U betaalt geen activatiekosten. Neem zo snel mogelijk contact met ons op of laat uw projectontwikkelaar contact met ons opnemen. Wij zorgen ervoor dat alle noodzakelijke voorbereidingen bij het bouwrijp maken worden verzorgd.

Samenvattend:

  • Nieuwbouw ná 20 mei 2016 kunnen wij niet op onze kosten aansluiten
  • Glasvezel kan bij het bouwrijp maken worden aangesloten
  • U betaalt geen activatiekosten
  • Neem zo snel mogelijk contact met ons op

Er zijn twee redenen om, ook al heeft u nu prima internet, een abonnement te nemen op glasvezel.

  1. U krijgt met glasvezel zelf een toekomstbestendige internet verbinding. Vooral de snelheid waarmee gegevens naar internet toe worden verzonden (upload snelheid) neemt enorm toe. Dit is van belang voor steeds meer toepassingen. Zorg op afstand, uploaden schoolwerk, back-up van computers en smartphones online, ’domotica’ (allerhande huishoudelijke toepassingen), thuiswerken, noem maar op.
  2. Door een abonnement te nemen, draagt u bij aan het realiseren van het glasvezelnetwerk in héél De Wolden. Onze leefomgeving heeft dat hard nodig. Denkt u zich eens in: boerenbedrijven, scholen, de toeristische sector, kantoren, huisartsen en zorginstellingen hebben allemaal steeds beter internet nodig.

Alleen glasvezel kan aan de toekomstige behoeften voldoen. En als wij, bewoners en bedrijven van De Wolden, dit nu niet samen aanpakken dan komt het er niet. U investeert door het nemen van een abonnement dus ook in een vitaal en leefbaar platteland.

Nee, dat is niet genoeg. Meer dan 85% van onze medebewoners tekende een intentieverklaring, dat is meer dan 8500 adressen. Nu is het tijd om als bewoners te laten zien dat het ons menens is. Van het abonnementsgeld dat u de provider betaalt, wordt een deel afgedragen aan stichting Glasvezel De Wolden. Hiermee worden rente en aflossing van de lening die nodig is voor de aanleg betaald. Zonder voldoende afgesloten abonnementen kan dit niet uit en gaat de aanleg niet door.

Ja, u kunt hulp krijgen. Er worden drie diensten aangeboden: snel internet, ultrascherp televisiebeeld en bellen. Bedenk welke diensten u wilt gebruiken. Alle drie, of liever alleen internet, of internet en TV of internet en bellen, er zijn veel opties mogelijk. Schrijf dat op en kijk op het inschrijfformulier, of bel de providers. Fiber (0651577045) of Stipte (0320 29 4444). Wilt u liever advies aan huis van ieand die bij u thuis samen met u bekijkt welk pakket voldoet aan uw wensen? Stuur dan een mailtje naar De Sleutelstudent.

Was u niet thuis toen de schouwer langs kwam? De schouwer komt een paar keer bij u langs. Treft hij u meermalen niet thuis, dan krijgt u een " Niet-Thuis-Kaartje" in de brievenbus met daarop het verzoek om Glasvezel De Wolden te bellen. Degene die u dan aan de telefoon krijgt, voegt uw naam en adres toe aan de lijst voor de schouwer. Deze belt u dan op en maakt dan een afspraak met u voor de schouw. Kaartje in de bus gevonden, opgebeld, gegevens doorgegeven, maar nog niemand gezien? Dat kan (helaas) kloppen. U begrijpt misschien wel dat tegenwoordig op erg veel adressen op een doordeweekse dag niemand thuis is. De bewoners zijn naar hun werk of school. En op zaterdag wordt er druk gesport in De Wolden, dus dan zijn ook veel bewoners niet thuis als de schouwer aan de deur komt. Al die adressen hebben een “Niet Thuis Kaartje” in de brievenbus gekregen en de bewoners hebben ons gebeld en zijn op de lijst voor de schouw gezet. Maar de schouwers kunnen geen ijzer met handen breken. Ze werken heel hard om niet alleen alle buurten langs te gaan en alle woningen en bedrijven te schouwen, ze werken ondertussen ook nog die lange lijst van de Niet Thuis Kaartjes weg. Het kan dus zijn dat u echt nog even geduld moet hebben. Wordt de situatie dringend, er wordt bijvoorbeeld al aangelegd in uw straat, bel of mail ons dan gerust nóg een keer. Wij geven dat dan door aan de schouwers en die zorgen ervoor dat ze tijdig bij u zijn. U kunt ons bereiken op info@glasvezeldewolden.nl of 0522-70 10 70

Wat fijn dat u het initiatief wilt steunen! Ons advies is om het goedkoopste internet + bellen abonnement uit te zoeken. U kunt uw huidige telefoonnummer blijven gebruiken en bellen via glasvezel is véél goedkoper dan de tikken via de telefoonlijn van KPN. De providers Fiber en Tweak bieden beiden goedkope internet + bellen abonnementen. U kunt bij de provider Tweak kiezen voor betalen per jaar, dan betaalt u €365 per jaar, omgerekend €1 per dag of €30 per maand. Van medebewoners horen wij soms dat ze €50 tot €80 per maand betalen voor de tikken op de telefoonlijn van KPN. Dan is bellen via een provider op glasvezel al snel stukken goedkoper! Bovendien steunt u het initiatief door tóch een abonnement te nemen, zonder dat u grote kosten hoeft te maken!

Al onze providers bieden de mogelijkheid om uitgesteld een abonnement te nemen. U kunt dit aangeven als u een abonnement afsluit, of dat nu online is via ons inschrijfformulier, via de website van de providers zelf of op een papier formulier. U geeft als ingangsdatum de datum dat uw oude abonnement afloopt, of iets eerder als u er zeker van wilt zijn dat alles werkt.

Mocht u hier niet uitkomen, dan is het het handigste om telefonisch contact op te nemen met de providers.

U kunt onze providers op de volgende telefoonnummers bereiken: Stipte: 0320 29 4444
Fiber: 0800 5106
Tweak: 0900 89 32 543

Ja, dat kan! De providers Stipte en Fiber bieden beiden de mogelijkheid om vrijblijvend een adviseur bij u langs te laten komen. Deze adviseur kijkt samen met u naar uw persoonlijke situatie en of een overstap naar glasvezel verstandig voor u is. Ook kan hij direct met u kijken naar welke aanbieder het beste bij u past en welk pakket past bij uw wensen. Alleen Fiber en Stipte bieden deze dienst. Bel één van de volgende nummers om een afspraak te maken met de provider van uw keuze:

Stipte: 0320 29 4444

Fiber heeft een vertegenwoordiger voor De Wolden aangesteld, Hans Knapen: 0651577045

Natuurlijk kunt u ook altijd contact met ons opnemen als u vragen heeft!

Ja, dat kan! Er zijn voorbeeldbrieven voor de opzeg van uw huidige abonnement te vinden. Alle providers hebben zulke voorbeeldbrieven, maar er zijn ook hele goede, op vrijwel alle abonnementen toegespitste opzegbrieven op internet te vinden.

Bijvoorbeeld voor KPN: https://www.opzeggen.nl/televisie-internet-telefoon/kpn/opzeggen

En voor Ziggo: https://www.opzeggen.nl/televisie-internet-telefoon/ziggo/opzeggen

U hoeft op deze site allen uw eigen gegevens in te vullen en er wordt een opzegbrief voor u gegenereerd. Wij kunnen u ook helpen bij de overstap. Stuur ons een email!

Als u niet meteen bij de aanleg een abonnement neemt, en u na enige tijd alsnog een abonnement wil nemen, hoeft u niet alsnog de aanleg te betalen. Wel betaalt u zogeheten activatiekosten, die € 400,- bedragen. De deadline voor deze activatiekosten is de datum waarop u de aansluiting op het glasvezelnetwerk in huis heeft gekregen.

Deze kosten betaalt u voor het inpluggen van de laser op uw glasvezelkabel, waar natuurlijk iemand voor naar het hoofdstation moet gaan. Geen enorm bedrag, maar misschien is het handiger om een eenvoudig abonnement met internet + bellen te nemen. Zo’n abonnement heeft u al voor € 365,- per jaar. Goedkoper dan later activeren en u steunt er het initatief mee!

Heeft u eenmaal een abonnement gehad, dan blijft uw lijn geactiveerd. Deze kosten betaalt u alleen als u pas later een abonnement neemt, en dan slechts eenmalig.

Glasvezel is veel sneller en daarmee is alleen glasvezel klaar voor de toekomst. Kabel en 4G,5G zenders hebben allemaal binnen afzienbare tijd een capaciteitsprobleem. Als glasvezel er eenmaal ligt, kan de capaciteit in de toekomst eenvoudig verhoogd worden door de apparatuur in centrale en meterkast te vervangen. Maar er is meer. Door een glasvezelaansluiting te nemen verhoogt u niet alleen uw eigen internetsnelheid, u helpt De Wolden leefbaar te houden. Snel internet is in hoog tempo onmisbaar aan het worden voor de samenleving. Met de aanleg van een glasvezelnetwerk blijft De Wolden aantrekkelijk voor particulieren van alle leeftijden, agrariërs, bedrijven, scholen en ga zo maar door. Het netwerk is alleen te financieren als 70% van de adressen meedoet. Dáárom is het van belang dat u nú meedoet. Alleen bij voldoende deelname is de aanleg te financieren. Zie ook ’Hoe wordt het netwerk betaald?

Nee, dat hoeft niet. Op de providerpagina van onze website vind u de links naar de vier providers. U kunt bij de provider van uw keuze online een abonnement afsluiten. Wij houden de inschrijfavonden om u (nogmaals) te informeren over het belang van het glasvezelnetwerk voor onze leefomgeving en om u de gelegenheid te bieden tot het stellen van vragen aan ons, én aan de providers die bij de meeste avonden aanwezig zijn.

Ja! Al onze providers bieden een onbeperkt bellen pakket aan. De prijs en samenstelling van het pakket verschilt per provider.

  • Stipte biedt onbeperkt bellen naar vaste nummers in Nederland voor €10,- per maand en onbeperkt bellen naar vast en mobiel in Nederland voor €15,- per maand.
  • Fiber biedt onbeperkt bellen naar vaste nummers in Nederland voor €9,95 per maand, onbeperkt bellen naar vast en mobiel in Nederland voor €14,95 per maand en onbeperkt bellen naar vaste nummers in Nederland en het buitenland voor €24,95.
  • Tweak biedt onbeperkt bellen naar vast en mobiel 's avonds na 19:00 uur en in het weekend voor €7,50 en onbeperkt bellen naar vast en mobiel in Nederland en het buitenland voor €15,- per maand.

Hebt u nog een abonnement lopen dat nog net (of nog lang) niet is afgelopen maar u wilt wel graag NU vast een abonnement afsluiten bij één van de providers op het netwerk van Glasvezel De Wolden? Begrijpelijk, want u voorkomt daarmee de 400 euro activeringskosten en u steunt het bewonersinitiatief.

Daar is gelukkig een heel eenvoudige oplossing voor: het uitgestelde abonnement. Onze providers hebben alle begrip voor uw situatie en willen graag helpen. Bij alle providers die in De Wolden actief zijn, is het mogelijk om uitgesteld een abonnement af te sluiten, tot 24 maanden in de toekomst.

Hiermee kunt u alvast een abonnement afsluiten, waardoor u niet de activeringskosten van 400 euro hoeft te betalen, terwijl uw abonnement pas ingaat als uw huidige abonnement is afgelopen.

Op de postcode-check op de sites van de providers of op het inschrijfformulier voor abonnementen kunt u de door u gewenste ingangsdatum aangeven.

Wij wilden KPN natuurlijk erg graag als provider op ons netwerk. Zij gaven echter aan dat zij dat alleen wilden onder 2 voorwaarden: 1) KPN moest alleenrecht op, en volledige controle over het netwerk krijgen. 2) KPN wilde per abonnement veel minder dan gebruikelijk betalen voor het gebruik van het netwerk. Door deze eisen bleek het aanleggen van glasvezel in De Wolden financieel niet haalbaar en bovendien zou u dan niet kunnen kiezen tussen providers en KPN vrij spel hebben, ook wat betreft abonnementsgeld.

Ziggo is een bedrijf met een eigen coax-kabel netwerk. Zij zijn dus eigenaar van én provider op hun eigen netwerk. Deze monopoliepositie is toegestaan, zolang Ziggo haar eigen netwerk exploiteert. Zouden zij als provider op een ander dan hun eigen netwerk leveren, dan zouden zij ook moeten toestaan dat andere providers op hún netwerk mogen leveren. En aangezien zij tot nu toe zeer goed winst maken via hun eigen netwerk, zullen zij niet snel geneigd zijn deze situatie te doorbreken. Ook kunnen zij, door gebrek aan concurrentie op hun netwerk, makkelijker prijsverhogingen doorvoeren.

U begint pas met betalen als u een glasvezelaansluiting in huis heeft en er gebruik van kan maken. Niet eerder! U kunt dus zonder risico een abonnement afsluiten. U hoeft pas te beginnen met betalen als uw aansluiting bij u in huis is aangelegd en werkt. Pas dan gaat uw abonnement in.

Zie ook:

Alle providers bieden de mogelijkheid om het abonnement in te laten gaan wanneer u dat wilt.

Ons advies: Zeg uw huidige abonnement pas op wanneer u een werkende glasvezelaansluiting in huis hebt. Zo weet u zeker dat u nooit zonder diensten komt te zitten, afhankelijk van het abonnement dat u heeft gekozen. Dat heeft wel als nadeel dat u één maand een dubbel abonnement betaalt. Het is aan u om te bepalen of u dat het gemakt waard vindt.

Als u niet een maand dubbel wilt betalen, kunt u opzeggen vóór u een glasvezelaansluiting in huis heeft. Zodra de 50% adressen in het pilot gebied gehaald is, beginnen we zo snel mogelijk met de aanleg. De aannemer weet vrij exact wanneer welk gebied aangesloten kan worden. Dat kunnen we u dan ook melden. U zegt uw huidige abonnement een maand voordat uw glasvezelaansluiting wordt geactiveerd op, met een week overlap. Alle providers kunnen u hierbij adviseren!

Nu er daadwerkelijk wordt aangelegd door ons bewonersinitatief bent u natuurlijk heel benieuwd wanneer u aangesloten gaat worden. Hartelijk dank aan al onze medebewoners die Glasvezel De Wolden hebben gesteund door een abonnement te nemen in het pilot gebied of zelfs al in een gebied waar we nog niet aan het aanleggen zijn!

Planningen

Glasvezel De Wolden krijgt van de aannemer twee soorten planningen door; een globale, indicatieve planning en een gedetaileerde, geplande planning.

Globale planning

De globale planning is de planning voor de aanleg van de hele gemeente De Wolden. Het is een enorm project om de hele gemeente van glasvezel te voorzien en er is niets zo veranderlijk als een planning. Toch willen we u een indicatie geven van wanneer elk gedeelte van de gemeente wordt aangelegd. Op de pagina Aanpak kunt u hier meer over lezen en een kaart van de hele gemeente met aanleg segmenten zien.

Gedetaileerde planning

Zodra er bij u in de buurt busjes van de hoofdaannemer Siers of onderaannemer Luning Ruinen rondrijden of zodra u de schouwer in uw buurt ziet rondlopen, is er van uw gebied een detail planning gemaakt. Hoofdaannemer Siers heeft een systeem waarmee wij, zodra er een detail planning gemaakt is, op postcode en huisnummer kunnen laten zien wanneer er werkzaamheden voor u staan gepland. Dit systeem is de aansluitchecker. Klik op deze link om naar de aansluitchecker te gaan.

Zie ook:

Mijn abonnement loopt af maar ik heb nog geen glasvezel, wat nu?

Ik heb voor een paar weken of maanden tijdelijk internet nodig, wat nu?

U kunt alle providers telefonisch bereiken.

Tweak: 0900 89 32 543 Fiber: 06 51 57 70 45 Stipte: 0320 29 4444 Weserve (zakelijk): 074 76 00 370

Het goedkoopste abonnement is een internet + bellen abonnement. Dat kost tussen de € 30,- en € 40,- per maand, afhankelijk van de provider en of u per maand of per jaar wilt betalen. Het allergoedkoopste internet + bellen abonnement kunt u bij de provider Tweak afsluiten. Dit abonnement, wat u per jaar betaalt, kost € 365,- per jaar, oftewel € 1,- per dag. Als u liever per maand betaalt, kunt u voor € 40,- een internet + bellen abonnement bij de providers Fiber of Tweak afsluiten. Kijk op onze providerpagina of bekijk het inchrijfformulier om te zien welk abonnement het beste bij uw situatie past!

Wij zijn heel enthousiast over de providers die op het netwerk van Glasvezel De Wolden willen komen leveren! Er komen 3 providers voor consumenten / thuisgebruikers en 1 provider die zich gespecialiseerd heeft in zakelijke abonnementen. Het zijn: Fiber, Stipte en Tweak voor de consumenten markt en WeServe voor de zakelijke markt.

Vrijwel alle providers bieden naast een zogeheten alles-in-1 pakket ook losse diensten aan, zoals internet en telefonie.

We doen het samen!

Ook u kunt uw steentje bijdragen aan het slagen van het glasvezelproject. Hoe? Neem een abonnement!