Veelgesteldevragen

Het jonge Wolder bedrijf Sleutelstudent heeft een geweldige actie bedacht voor alle bewoners van De Wolden die van het glasvezelnetwerk van bewonersinitiatief Glasvezel De Wolden gebruik gaan maken. Ze zetten uw e-mailadres gratis om naar een provider-onafhankelijk mailadres en ze geven korting op alle andere hulp bij computerzaken!

Hoe maakt u een afspraak met deze jonge computerexperts? Ga naar hun website sleutelstudent.nl Daar ziet u bovenin een vakje met de tekst Klik hier voor het Glasvezel De Wolden afspraakformulier. Daar klikt u op. Vervolgens komt u op het scherm Inschrijfformulier Glasvezel de Wolden.

Daar ziet u het het formulier dat u kunt invullen met uw naam, adres en mailadres. U vinkt aan waar u een sleutelstudent voor wilt laten langskomen. Er wordt dan contact met u opgenomen om een dag en tijd af te spreken.

Heeft u nog vragen? Bel ons gerust. Glasvezel De Wolden is bereikbaar op nummer 0522-70 10 70

De financiering van het netwerk wordt terugverdiend door middel van netwerkkosten. Netwerkkosten kunt u vergelijken met transportkosten op het elektriciteitsnet. Een provider op een glasvezelnetwerk betaalt de netwerkbeheerder (Glasvezel De Wolden) een deel van het maandbedrag van een abonnement om op dat netwerk te mogen leveren.

Netwerkkosten komen dus niet nog eens boven het maandbedrag van een abonnement op, maar zijn er altijd een onderdeel van. Dat is overal zo, ook bij de netwerken van de commerciële partijen.

Eén van de verschillen tussen de commerciële partijen en ons bewonersnetwerk is, dat het geld van die netwerkkosten niet naar de winsten van een gezichtsloos bedrijf gaat, maar gebruikt wordt om de rente en aflossing voor de aanlegkosten van ons eigen netwerk te betalen. Hoewel er voor de meeste adressen in de gemeente De Wolden geen aanlegkosten worden gevraagd, is het netwerk is dus bepaald niet gratis!

Een ander verschil tussen ons en commerciële partijen is dat commerciële partijen op een terugverdientijd van 5 - 6 jaar rekenen, daarna gaan ze (veel) geld verdienen. Wij zijn niet uit op winst, wij willen gewoon glasvezel in de hele gemeente mogelijk maken. Daarom rekenen wij met een veel langere terugverdien periode van 20(!) jaar.

Ja dat kan. Een extra aansluiting kan om meerdere redenen handig of noodzakelijk zijn, dat weet u zelf het beste. Wij kunnen ook een extra aansluiting maken. Er zijn wel voorwaarden aan verbonden.

  1. Woont u binnen de bebouwde kom, dan kost zo’n tweede aansluiting €1000,00 en moet u een abonnement voor die aansluiting nemen.
  2. Woont u buiten de bebouwde kom, dan kost zo’n tweede aansluiting €2000,00 en moet u een abonnement voor die aansluiting nemen.

Wilt u een extra aansluiting? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op!

Ja, dat kan. U krijgt (of heeft) een glasvezelaansluiting in uw woning en natuurlijk wilt u dan ook fijn via de glasvezel kunnen bellen, kosteloos en storingsvrij. Is dat lastig te installeren? Nee. Kunt u uw nummer behouden? Ja. Dat laatste dient u wel even door te geven bij het afsluiten van uw abonnement.

Wat moet u daarvoor doen? Als u gebruik wilt maken van internet, tv en bellen via glasvezel, heeft u natuurlijk een abonnement bij een provider nodig. Deze provider levert daarvoor een kastje, de “Fritzbox”, dat door hem of door uzelf in uw woning wordt geïnstalleerd. Uw telefoon, of eigenlijk het basisstation waar u de telefoon altijd in zet, heeft een aansluitkabel met een stekker aan het uiteinde. Deze stekker steekt u in de aansluiting van de Fritzbox waar “FON” bij staat. Als het goed is, kunt u dan meteen of na enkele minuten bellen via de glasvezel. Kies een bekend nummer en test de verbinding.

Kan ik straks nog wel naar mijn favoriete radiozenders luisteren? Ja dat kan!

Er zijn drie mogelijkheden om radio te luisteren:

  • u luistert radio via de tv
  • u luistert radio via een zogeheten “internetradio”
  • u behoud alleen voor de radio de coax-kabel en luistert op die manier naar uw favoriete zenders

Het grote voordeel van de twee eerste opties is dat u storingsvrij kunt luisteren naar een uitstekende geluidskwaliteit en naar elke zender die u maar wilt. Praktisch gezien is dit allemaal eenvoudig uitvoerbaar. Uw provider kan u daar advies over geven, maar ook De Sleutelstudent kan u er mee op weg helpen. Wilt u meer weten over internetradio? Kijk dan eens dit filmpje van de consumentenbond. plugin:youtube

Ja dat kan en dat zelfs heel erg goed!

U kunt net zo veel zenders als u wilt in uw abonnement opnemen en de kwaliteit van het beeld is haarscherp. Al waaien buiten de pannen van het dak in een onweersstorm: de glasvezelverbinding heeft daar geen last van.

Voor het aansluiten van uw televisietoestel op de glasvezel is een kastje nodig dat u via uw provider kunt aanschaffen. Dat kastje moet worden aangesloten op het glasvezelmodem (de Fritzbox) en op de TV. Er gaat dus 1 kabel van het TV-kastje naar uw Fritzbox en 1 kabel van uw TV-kastje naar de TV.

Wilt u meer TV’s aansluiten, dan zijn daar meer TV-kastjes voor nodig. Maar: zijn meerdere tv’s nog wel nodig? U kunt via glasvezel natuurlijk ook prima televisie kijken via uw computer, laptop of tablet!

Hoeveel Mbits heb ik nu?

U hebt een abonnement afgesloten bij een provider en uw computer werkt inmiddels naar tevredenheid via de glasvezelaansluiting.

Soms vraagt u zich wel eens af: hoeveel Mbits zou ik nu hebben? “Vroeger”, voordat het glasvezelnetwerk was aangelegd, varieerde het aanbod via de oude aansluitingen van minder dan 1 Mbit in het buitengebied tot de 100 of meer Mbits van de kabelprovider.

Op dit moment kunt u storingsvrij beschikken over de Mbits die bij uw abonnement horen, 100, 500, 1000….. In De Wolden kan zelfs gekozen worden voor 10.000.

Wilt u weten hoeveel u op dit moment daadwerkelijk binnenkrijgt? Doe dan op internet een zogeheten “speedtest”. Er zijn er verschillende en de werking is meestal heel eenvoudig, bijvoorbeeld:

Het is misschien al weer heel wat jaren geleden, maar ooit bent u begonnen met het gebruik van internet en toen bleek dat u daarbij ook een e-mailadres nodig had. Meestal hoorde het aanmaken van een mailadres bij het regelen van uw internetaansluiting en abonnement. Daarom hebben de meeste mensen een mailadres dat gekoppeld is aan de provider die ze op dat moment hadden. Bijvoorbeeld een mailadres dat eindigt op “kpn.nl” of “ hetnet.nl” of “planet.nl”. Zo’n mailadres noemen we een provider-afhankelijk mailadres omdat het gekoppeld is aan en hoort bij een abonnement bij een provider. Toen we allemaal begonnen met internet gebruiken, vonden we dat heel gewoon.

Als u straks wordt aangesloten op het glasvezelnetwerk van bewonersinitiatief Glasvezel De Wolden, neemt u internet, tv en telefoondiensten af via ons netwerk van één van de providers (dienstenaanbieders) op ons netwerk. Voor particulieren zijn dat Fiber, Stipte en Tweak en voor bedrijven is dat WeServe. Het mailadres van uw vorige provider is dan niet meer geldig. Er moet een nieuw mailadres komen.

Met het bovenstaande in gedachten zult u ongetwijfeld begrijpen dat het slim en handig is om een nieuw mailadres te kiezen dat NIET meer afhankelijk is van een provider. Zo’n adres noemen we een “provider-onafhankelijk mailadres”. U kunt zelf kiezen of u een gmail, hotmail of ander adres wilt hebben en daar kunt u bij wijze van spreken de rest van uw leven mee doen. Maar hoe moet dat: veranderen van mailadres?

Kijk daarvoor bij onze veelgestelde vraag “Hoe verander ik mijn mailadres”. Of bij “Kan ik hulp krijgen bij het veranderen van mijn e-mailadres?” U kunt dit namelijk zelf, maar u kunt dit ook, gratis, laten uitvoeren door het jonge Wolder bedrijf Sleutelstudent. Voor meer informatie over de diensten van Sleutelstudent kunt u naar de website van Sleutelstudent gaan.

U denkt, dat de kabel al veel te lang bij de gevel ligt.

Vanaf het moment, dat de kabel bij u bij de gevel ligt, duurt het zo'n 3 maanden voordat de aansluiting in huis gemaakt kan worden. Dit heeft te maken met de werkzaamheden in de centrale en de verschillende distributiepunten om de verbinding compleet te maken.

Wanneer om welke reden dan ook het glasvezelkastje in uw woning verplaatst moet worden, geeft u dat op bij Glasvezel De Wolden door middel van een e-mail naar info@glasvezeldewolden.nl. Vermeld uw naam, adres, postcode en telefoonnummer en de reden van de verplaatsing. Uw gegevens worden dan doorgegeven aan de technische expert van Glasvezel De Wolden en die neemt contact met u op en maakt een afspraak om de situatie te bekijken en samen met u af te spreken hoe de verplaatsing uitgevoerd gaat worden en wat de kosten zullen zijn.

Wanneer om welke reden dan ook de glasvezelkabel in of bij uw woning verplaatst moet worden, geeft u dat op bij Glasvezel De Wolden door middel van een e-mail naar info@glasvezeldewolden.nl. Vermeld uw naam, adres, postcode en telefoonnummer en de reden van de verplaatsing. Uw gegevens worden dan doorgegeven aan de technische expert van Glasvezel De Wolden en die neemt contact met u op en maakt een afspraak om de situatie te bekijken en samen met u af te spreken hoe de verplaatsing uitgevoerd gaat worden en wat de kosten zullen zijn.

Een schouwer is iemand die bij u komt kijken hoe en waar u uw aansluiting op het glasvezelnetwerk wil hebben.

We hebben een filmpje gemaakt dat precies laat zien wat u kunt verwachten: plugin:youtube

Bij de aanleg zijn talloze handelingen en disciplines betrokken. De hoofdaannemer Siers, die samen met onderaannemer Luning uit Ruinen de aanleg van glasvezel in de gemeente De Wolden verzorgt, is verantwoordelijk.

We hebben een filmpje gemaakt waarin de projectleider van Siers in De Wolden vertelt wat er zoal bij komt kijken: plugin:youtube

We doen het samen!

Ook u kunt uw steentje bijdragen aan het slagen van het glasvezelproject. Hoe? Neem een abonnement!