Veelgesteldevragen

Ik heb nog geen abonnement

Geen aansluitkosten inderdaad. Wij vinden dat een glasvezelaansluiting voor iedereen in De Wolden bereikbaar moet zijn. Bovendien denken wij dat er eenvoudigweg niet voldoende mensen meedoen als een aansluiting realiseren per adres € 1600,- of meer kost. Daarom hebben we ervoor gekozen om alle aansluitingen mee te financieren in onze aanlegkosten. Let op: Dit aanbod geldt alleen voor de mensen die vanaf het begin meedoen. Aangesloten worden als het netwerk er eenmaal ligt zal forse kosten met zich meebrengen. Uiteindelijk betaalt Glasvezel De Wolden deze aanlegkosten over een hele lange periode terug via de netwerkkosten. Zie ook "Hoe wordt het netwerk betaald" en "Wat kost het als ik nu nog geen abonnement wil, maar later misschien wel?"

Het enige wat u hoeft te doen om glasvezel voor de héle gemeente mogelijk te maken is nu een abonnement afsluiten! Dat kan rechtstreeks bij de providers via onze providerpagina of via onze keuzehulp.

Dat hangt van uw situatie en huis af.

Net als bij uw huidige aansluiting komt er een modem van uw (glasvezel) provider in uw meterkast te staan. Op het glasvezelmodem kunnen de bestaande telefoon- en/of internetkabels gemakkelijk worden aangesloten. Ook draadloos internet (WiFi) blijft gewoon mogelijk. Heeft u echter COAX in huis, met name naar de TV, dan kunt u deze kabels niet gebruiken.

Wilt u nieuwe kabels?

Al onze providers bieden de mogelijkheid om een volledige installatie bij u te laten uitvoeren door een monteur. Zo'n monteur legt alles aan wat nodig is, inclusief kabels. Deze kabels worden netjes weggewerkt, bijvoorbeeld achter de plint. Daarnaast kan de monteur uw TV(s) en computer(s) instellen. Bij de provider Stipte is deze installatie gratis. Bij Tweak en Fiber betaalt u eenmalig een bedrag voor de installatie. Kijk op sites van de providers of op onze keuzehulp om te zien wat elke provider voor deze dienst rekent.

Wilt u geen nieuwe kabels?

Dan is een zogeheten powerline adapter wellicht een optie. Hiermee wordt door gebruik te maken van het elektriciteitsnet een netwerkverbinding opgebouwd. Let wel; de providers laten liever de monteur netwerkkabels bij u aanleggen, omdat dat gegarandeerd goed werkt. Het nadeel van de powerline adapters is dat ze óf goed werken, óf niet. Als de powerline adapter in uw geval niet goed werkt, is het noodzakelijk om toch kabels te trekken.

Naast uw televisie krijgt u van de provider een kleine ontvanger, een settop-box genaamd. Die wordt met een digitale kabel (HDMI) gekoppeld met uw TV. Dit zorgt voor een fantastisch scherp beeld.

Kortom:

U hóeft geen kabels aan te leggen. De providers adviseren het wel. U hoeft niet zelf kabels te trekken, u kunt bij installatie een monteur laten komen om dat voor u te doen.

Dat begrijpen wij. In de praktijk blijkt het echter mee te vallen. De meeste moeite zit ’m voor veel mensen in het veranderen van email-adres. Dit is vrij eenvoudig op te lossen door een mail te sturen naar al uw contacten met zoiets als “Mijn mailadres vorig@adres.nl verandert per 12/34/2017 in nieuw@adres.nl “ .

Ook kunt u even de mails van b.v. het afgelopen jaar doorlopen en de mensen en instanties waarvan u belangrijk vind dat zij de wijziging meekrijgen, dit via de antwoordknop en bovenstaande standaardtekst meedelen. Dat kost wat tijd, maar dit heeft als voordeel dat u een boel vervelende reclame voorlopig kwijt bent!

Wat ook nog een mogelijkheid is, is om nu al een email-adres aan te maken bij een service als Gmail of Hotmail. U heeft dan ruim de tijd om al uw contacten en bekenden naar uw nieuwe (provider-onafhankelijke) mailadres over te laten gaan.

email-overstap-hulp

Ziet u er tegenop om zelf uw email adres te veranderen?

Het jonge Wolder bedrijf Sleutelstudent helpt alle abonnees van Glasvezel De Wolden gratis met het overzetten van hun e-mailadres!

Hoe maakt u een afspraak met Sleutelstudent? Kijk daarvoor bij onze veelgestelde vraag “Hoe maak ik een afspraak met Sleutelstudent?"

Juist senioren kunnen ook veel voordeel hebben bij snel internet!

Langer veilig thuis blijven wonen, niet voor iedere arts-afspraak naar het ziekenhuis hoeven, contact met (klein)kinderen: allerlei moderne toepassingen kunnen het leven voor senioren op eenvoudige wijze aangenamer en veiliger maken. En dat voor een vergelijkbare prijs waar u nu televisie voor kijkt en telefoneert. U steunt er de gemeenschap mee en draagt bij aan een vitale gemeente De Wolden.

Bellen via glasvezel

Daarnaast horen wij regelmatig van medebewoners op leeftijd die hoge rekeningen (in sommige gevallen wel € 80 per maand!) krijgen voor bellen via de analoge telefoonlijn. Voor deze mensen is een abonnement via glasvezel met internet+bellen al snel veel goedkoper en ze krijgen er nog supersnel internet en wifi voor de (klein) kinderen bij. De goedkoopste abonnementen kosten € 30 of € 40 per maand en de telefonie kosten zijn per minuut, afhankelijk van de provider die u kiest, tussen de € 0,07 en € 0,09 per minuut voor bellen naar vast en mobiel. Een stuk goedkoper dan de €12,50 per maand en € 0,26 per minuut die betaald wordt voor het bellen via de analoge lijn (zie tariefoverzicht bellen via KPN)!

Zorg op afstand en digitale thuiszorg

In dit filmpje kunt u zien hoe snel de ontwikkelingen in de (digitale) thuiszorg gaan. Voor zulke mogelijkheden is een snelle internetverbinding wel vereist. plugin:youtube

U gaat een nieuw huis bouwen en u heeft al wel een kavel en een kavelnummer maar nog geen postcode en huisnummer. Zonder die gegevens kunt u op onze website of op die van de provider nog geen abonnement afsluiten. Toch wilt u nu vast een abonnement afsluiten om straks niet, buiten uw schuld, met 400 euro activatiekosten geconfronteerd te worden.

Daar is een oplossing voor. Kijk onderaan de pagina providers en download een inschrijfformulier van één van de providers. De papieren inschrijfformulieren van de providers treft u in de volgende links aan:

inschrijfformulier Fiber PDF Glasvezel De Wolden inschrijfformulier Stipte PDF Glasvezel De Wolden inschrijfformulier Tweak PDF Glasvezel De Wolden

Vul in welk abonnement u wilt en waar u komt te wonen, welke wijk, welke straat, welke kavel (als u dat al weet). Stuur dat formulier naar:

Glasvezel De Wolden Dijkhuizen 7, 7961 AE Ruinerwold

Uw abonnement wordt door ons geregistreerd met uw tijdelijke adresgegevens.

LET OP: zodra u wel uw postcode en huisnummer weet, dient u die onmiddellijk aan ons door te geven. Dan kunnen wij dat verwerken in de abonnementenadministratie en alleen dan kunnen wij garanderen dat u niet te maken krijgt met activatiekosten!

Er zijn twee redenen om, ook al heeft u nu prima internet, een abonnement te nemen op glasvezel.

  1. U krijgt met glasvezel zelf een toekomstbestendige internet verbinding. Vooral de snelheid waarmee gegevens naar internet toe worden verzonden (upload snelheid) neemt enorm toe. Dit is van belang voor steeds meer toepassingen. Zorg op afstand, uploaden schoolwerk, back-up van computers en smartphones online, ’domotica’ (allerhande huishoudelijke toepassingen), thuiswerken, noem maar op.
  2. Door een abonnement te nemen, draagt u bij aan het realiseren van het glasvezelnetwerk in héél De Wolden. Onze leefomgeving heeft dat hard nodig. Denkt u zich eens in: boerenbedrijven, scholen, de toeristische sector, kantoren, huisartsen en zorginstellingen hebben allemaal steeds beter internet nodig.

Alleen glasvezel kan aan de toekomstige behoeften voldoen. En als wij, bewoners en bedrijven van De Wolden, dit nu niet samen aanpakken dan komt het er niet. U investeert door het nemen van een abonnement dus ook in een vitaal en leefbaar platteland.

Nee, dat is niet genoeg. Meer dan 85% van onze medebewoners tekende een intentieverklaring, dat is meer dan 8500 adressen. Nu is het tijd om als bewoners te laten zien dat het ons menens is. Van het abonnementsgeld dat u de provider betaalt, wordt een deel afgedragen aan stichting Glasvezel De Wolden. Hiermee worden rente en aflossing van de lening die nodig is voor de aanleg betaald. Zonder voldoende afgesloten abonnementen kan dit niet uit en gaat de aanleg niet door.

Ja, u kunt hulp krijgen. Er worden drie diensten aangeboden: snel internet, ultrascherp televisiebeeld en bellen. Bedenk welke diensten u wilt gebruiken. Alle drie, of liever alleen internet, of internet en TV of internet en bellen, er zijn veel opties mogelijk. Schrijf dat op en doe de keuzehulp, of bel de vertegenwoordiger van Fiber (0651577045) of Stipte (0320 29 4444) voor een vrijblijvende afspraak met een adviseur die bij u thuis samen met u bekijkt welk pakket voldoet aan uw wensen.

Was u niet thuis toen de schouwer langs kwam? De schouwer komt een paar keer bij u langs. Treft hij u meermalen niet thuis, dan krijgt u een " Niet-Thuis-Kaartje" in de brievenbus met daarop het verzoek om Glasvezel De Wolden te bellen. Degene die u dan aan de telefoon krijgt, voegt uw naam en adres toe aan de lijst voor de schouwer. Deze belt u dan op en maakt dan een afspraak met u voor de schouw. Kaartje in de bus gevonden, opgebeld, gegevens doorgegeven, maar nog niemand gezien? Dat kan (helaas) kloppen. U begrijpt misschien wel dat tegenwoordig op erg veel adressen op een doordeweekse dag niemand thuis is. De bewoners zijn naar hun werk of school. En op zaterdag wordt er druk gesport in De Wolden, dus dan zijn ook veel bewoners niet thuis als de schouwer aan de deur komt. Al die adressen hebben een “Niet Thuis Kaartje” in de brievenbus gekregen en de bewoners hebben ons gebeld en zijn op de lijst voor de schouw gezet. Maar de schouwers kunnen geen ijzer met handen breken. Ze werken heel hard om niet alleen alle buurten langs te gaan en alle woningen en bedrijven te schouwen, ze werken ondertussen ook nog die lange lijst van de Niet Thuis Kaartjes weg. Het kan dus zijn dat u echt nog even geduld moet hebben. Wordt de situatie dringend, er wordt bijvoorbeeld al aangelegd in uw straat, bel of mail ons dan gerust nóg een keer. Wij geven dat dan door aan de schouwers en die zorgen ervoor dat ze tijdig bij u zijn. U kunt ons bereiken op info@glasvezeldewolden.nl of 0522-70 10 70

Wat fijn dat u het initiatief wilt steunen! Ons advies is om het goedkoopste internet + bellen abonnement uit te zoeken. U kunt uw huidige telefoonnummer blijven gebruiken en bellen via glasvezel is véél goedkoper dan de tikken via de telefoonlijn van KPN. De providers Fiber en Tweak bieden beiden goedkope internet + bellen abonnementen. U kunt bij de provider Tweak kiezen voor betalen per jaar, dan betaalt u €365 per jaar, omgerekend €1 per dag of €30 per maand. Van medebewoners horen wij soms dat ze €50 tot €80 per maand betalen voor de tikken op de telefoonlijn van KPN. Dan is bellen via een provider op glasvezel al snel stukken goedkoper! Bovendien steunt u het initiatief door tóch een abonnement te nemen, zonder dat u grote kosten hoeft te maken!

Al onze providers bieden de mogelijkheid om uitgesteld een abonnement te nemen. U kunt dit aangeven als u een abonnement afsluit, of dat nu online is via onze Keuzehulp, via de website van de providers zelf of op een papier formulier. U geeft als ingangsdatum de datum dat uw oude abonnement afloopt, of iets eerder als u er zeker van wilt zijn dat alles werkt.

Mocht u hier niet uitkomen, dan is het het handigste om telefonisch contact op te nemen met de providers.

U kunt onze providers op de volgende telefoonnummers bereiken: Stipte: 0320 29 4444
Fiber: 0800 5106
Tweak: 0900 89 32 543

Ja, dat kan! De providers Stipte en Fiber bieden beiden de mogelijkheid om vrijblijvend een adviseur bij u langs te laten komen. Deze adviseur kijkt samen met u naar uw persoonlijke situatie en of een overstap naar glasvezel verstandig voor u is. Ook kan hij direct met u kijken naar welke aanbieder het beste bij u past en welk pakket past bij uw wensen. Alleen Fiber en Stipte bieden deze dienst. Bel één van de volgende nummers om een afspraak te maken met de provider van uw keuze:

Stipte: 0320 29 4444

Fiber heeft een vertegenwoordiger voor De Wolden aangesteld, Hans Knapen: 0651577045

Natuurlijk kunt u ook altijd contact met ons opnemen als u vragen heeft!

Ja, dat kan! Er zijn voorbeeldbrieven voor de opzeg van uw huidige abonnement te vinden. Alle providers hebben zulke voorbeeldbrieven, maar er zijn ook hele goede, op vrijwel alle abonnementen toegespitste opzegbrieven op internet te vinden.

Bijvoorbeeld voor KPN: https://www.opzeggen.nl/televisie-internet-telefoon/kpn/opzeggen

En voor Ziggo: https://www.opzeggen.nl/televisie-internet-telefoon/ziggo/opzeggen

U hoeft op deze site allen uw eigen gegevens in te vullen en er wordt een opzegbrief voor u gegenereerd. Wij kunnen u ook helpen bij de overstap. Stuur ons een email!

Glasvezel is veel sneller en daarmee is alleen glasvezel klaar voor de toekomst. Kabel en 4G,5G zenders hebben allemaal binnen afzienbare tijd een capaciteitsprobleem. Als glasvezel er eenmaal ligt, kan de capaciteit in de toekomst eenvoudig verhoogd worden door de apparatuur in centrale en meterkast te vervangen. Maar er is meer. Door een glasvezelaansluiting te nemen verhoogt u niet alleen uw eigen internetsnelheid, u helpt De Wolden leefbaar te houden. Snel internet is in hoog tempo onmisbaar aan het worden voor de samenleving. Met de aanleg van een glasvezelnetwerk blijft De Wolden aantrekkelijk voor particulieren van alle leeftijden, agrariërs, bedrijven, scholen en ga zo maar door. Het netwerk is alleen te financieren als 70% van de adressen meedoet. Dáárom is het van belang dat u nú meedoet. Alleen bij voldoende deelname is de aanleg te financieren. Zie ook ’Hoe wordt het netwerk betaald?

Nee, dat hoeft niet. Op de providerpagina van onze website vind u de links naar de vier providers. U kunt bij de provider van uw keuze online een abonnement afsluiten. Wij houden de inschrijfavonden om u (nogmaals) te informeren over het belang van het glasvezelnetwerk voor onze leefomgeving en om u de gelegenheid te bieden tot het stellen van vragen aan ons, én aan de providers die bij de meeste avonden aanwezig zijn.

Ja! Al onze providers bieden een onbeperkt bellen pakket aan. De prijs en samenstelling van het pakket verschilt per provider.

  • Stipte biedt onbeperkt bellen naar vaste nummers in Nederland voor €10,- per maand en onbeperkt bellen naar vast en mobiel in Nederland voor €15,- per maand.
  • Fiber biedt onbeperkt bellen naar vaste nummers in Nederland voor €9,95 per maand, onbeperkt bellen naar vast en mobiel in Nederland voor €14,95 per maand en onbeperkt bellen naar vaste nummers in Nederland en het buitenland voor €24,95.
  • Tweak biedt onbeperkt bellen naar vast en mobiel 's avonds na 19:00 uur en in het weekend voor €7,50 en onbeperkt bellen naar vast en mobiel in Nederland en het buitenland voor €15,- per maand.

Hebt u nog een abonnement lopen dat nog net (of nog lang) niet is afgelopen maar u wilt wel graag NU vast een abonnement afsluiten bij één van de providers op het netwerk van Glasvezel De Wolden? Begrijpelijk, want u voorkomt daarmee de 400 euro activeringskosten en u steunt het bewonersinitiatief.

Daar is gelukkig een heel eenvoudige oplossing voor: het uitgestelde abonnement. Onze providers hebben alle begrip voor uw situatie en willen graag helpen. Bij alle providers die in De Wolden actief zijn, is het mogelijk om uitgesteld een abonnement af te sluiten, tot 24 maanden in de toekomst.

Hiermee kunt u alvast een abonnement afsluiten, waardoor u niet de activeringskosten van 400 euro hoeft te betalen, terwijl uw abonnement pas ingaat als uw huidige abonnement is afgelopen.

Op de postcode-check op de sites van de providers of op het papieren inschrijfformulier voor abonnementen kunt u de door u gewenste ingangsdatum aangeven.

Wij wilden KPN natuurlijk erg graag als provider op ons netwerk. Zij gaven echter aan dat zij dat alleen wilden onder 2 voorwaarden: 1) KPN moest alleenrecht op, en volledige controle over het netwerk krijgen. 2) KPN wilde per abonnement veel minder dan gebruikelijk betalen voor het gebruik van het netwerk. Door deze eisen bleek het aanleggen van glasvezel in De Wolden financieel niet haalbaar en bovendien zou u dan niet kunnen kiezen tussen providers en KPN vrij spel hebben, ook wat betreft abonnementsgeld.

Ziggo is een bedrijf met een eigen coax-kabel netwerk. Zij zijn dus eigenaar van én provider op hun eigen netwerk. Deze monopoliepositie is toegestaan, zolang Ziggo haar eigen netwerk exploiteert. Zouden zij als provider op een ander dan hun eigen netwerk leveren, dan zouden zij ook moeten toestaan dat andere providers op hún netwerk mogen leveren. En aangezien zij tot nu toe zeer goed winst maken via hun eigen netwerk, zullen zij niet snel geneigd zijn deze situatie te doorbreken. Ook kunnen zij, door gebrek aan concurrentie op hun netwerk, makkelijker prijsverhogingen doorvoeren.

U begint pas met betalen als u een glasvezelaansluiting in huis heeft en er gebruik van kan maken. Niet eerder! U kunt dus zonder risico een abonnement afsluiten. U hoeft pas te beginnen met betalen als uw aansluiting bij u in huis is aangelegd en werkt. Pas dan gaat uw abonnement in.

Zie ook:

Alle providers bieden de mogelijkheid om het abonnement in te laten gaan wanneer u dat wilt.

Ons advies: Zeg uw huidige abonnement pas op wanneer u een werkende glasvezelaansluiting in huis hebt. Zo weet u zeker dat u nooit zonder diensten komt te zitten, afhankelijk van het abonnement dat u heeft gekozen. Dat heeft wel als nadeel dat u één maand een dubbel abonnement betaalt. Het is aan u om te bepalen of u dat het gemakt waard vindt.

Als u niet een maand dubbel wilt betalen, kunt u opzeggen vóór u een glasvezelaansluiting in huis heeft. Zodra de 50% adressen in het pilot gebied gehaald is, beginnen we zo snel mogelijk met de aanleg. De aannemer weet vrij exact wanneer welk gebied aangesloten kan worden. Dat kunnen we u dan ook melden. U zegt uw huidige abonnement een maand voordat uw glasvezelaansluiting wordt geactiveerd op, met een week overlap. Alle providers kunnen u hierbij adviseren!

Nu er daadwerkelijk wordt aangelegd door ons bewonersinitatief bent u natuurlijk heel benieuwd wanneer u aangesloten gaat worden. Hartelijk dank aan al onze medebewoners die Glasvezel De Wolden hebben gesteund door een abonnement te nemen in het pilot gebied of zelfs al in een gebied waar we nog niet aan het aanleggen zijn!

Planningen

Glasvezel De Wolden krijgt van de aannemer twee soorten planningen door; een globale, indicatieve planning en een gedetaileerde, geplande planning.

Globale planning

De globale planning is de planning voor de aanleg van de hele gemeente De Wolden. Het is een enorm project om de hele gemeente van glasvezel te voorzien en er is niets zo veranderlijk als een planning. Toch willen we u een indicatie geven van wanneer elk gedeelte van de gemeente wordt aangelegd. Op de pagina Aanpak kunt u hier meer over lezen en een kaart van de hele gemeente met aanleg segmenten zien.

Gedetaileerde planning

Zodra er bij u in de buurt busjes van de hoofdaannemer Siers of onderaannemer Luning Ruinen rondrijden of zodra u de schouwer in uw buurt ziet rondlopen, is er van uw gebied een detail planning gemaakt. Hoofdaannemer Siers heeft een systeem waarmee wij, zodra er een detail planning gemaakt is, op postcode en huisnummer kunnen laten zien wanneer er werkzaamheden voor u staan gepland. Dit systeem is de aansluitchecker. Klik op deze link om naar de aansluitchecker te gaan.

Zie ook:

Mijn abonnement loopt af maar ik heb nog geen glasvezel, wat nu?

Ik heb voor een paar weken of maanden tijdelijk internet nodig, wat nu?

U kunt alle providers telefonisch bereiken.

Tweak: 0900 89 32 543 Fiber: 06 51 57 70 45 Stipte: 0320 29 4444 Weserve (zakelijk): 074 76 00 370

Het goedkoopste abonnement is een internet + bellen abonnement. Dat kost tussen de € 30,- en € 40,- per maand, afhankelijk van de provider en of u per maand of per jaar wilt betalen. Het allergoedkoopste internet + bellen abonnement kunt u bij de provider Tweak afsluiten. Dit abonnement, wat u per jaar betaalt, kost € 365,- per jaar, oftewel € 1,- per dag. Als u liever per maand betaalt, kunt u voor € 40,- een internet + bellen abonnement bij de providers Fiber of Tweak afsluiten. Kijk op onze providerpagina of doe de keuzehulp om te zien welk abonnement het beste bij uw situatie past!

Wij zijn heel enthousiast over de providers die op het netwerk van Glasvezel De Wolden willen komen leveren! Er komen 3 providers voor consumenten / thuisgebruikers en 1 provider die zich gespecialiseerd heeft in zakelijke abonnementen. Het zijn: Fiber, Stipte en Tweak voor de consumenten markt en WeServe voor de zakelijke markt.

Vrijwel alle providers bieden naast een zogeheten alles-in-1 pakket ook losse diensten aan, zoals internet en telefonie.

In dat geval helpen wij u graag verder, uw vraag kunt u aan ons stellen op wanneer u naar deze pagina gaat.


Ik heb al een abonnement

Geen zorgen, uw abonnement bij uw huidige provider wordt stilzwijgend maandelijks verlengd, zo lang u het abonnement niet heeft opgezegd. Dit is belangrijk, omdat als u uw huidige / vorige abonnement al wel heeft opgezegd, er een 'harde' datum is waarop de diensten stop worden gezet. Heeft u uw huidige abonnement nog niet opgezegd, dan hoeft u niets te doen. Zodra u wordt aangesloten op glasvezel, kunt u uw huidige abonnement opzeggen.

Heeft u zich vergist en toch het abonnement al opzegd? Of had u rekening gehouden met de indicatieve globale planning en is de aanleg vertraagd?

Kijk dan bij de vraag: Ik heb voor een paar weken of maanden internet nodig, wat nu?

Er wordt veel nieuw gebouwd in De Wolden en er verhuizen veel mensen naar De Wolden. Geweldig nieuws natuurlijk, want één van de belangrijkste doelen van Glasvezel De Wolden is het stimuleren en vitaal houden van onze plattelandsgemeente.

Alleen, nog niet overal ligt al glasvezel. Zit u ook met dit probleem? Bent u aan het nieuwbouwen of komt u in de gemeente De Wolden wonen? Of is uw huidige abonnement beïndigd terwijl u nog geen glasvezelaansluiting heeft? De eerste stap is op de indicatieve globale planning kijken om te zien wanneer u ongeveer zult worden aangesloten.

Als u weet hoe lang u ongeveer nog moet wachten heeft u twee mogelijkheden voor tijdelijk internet:

  • Duurt het nog langer dan 1 jaar voordat we bij u aanleggen, dan kunt u gerust nog een jaar een abonnement via ADSL of Kabel afsluiten. Heeft u ook al een abonnement bij één van de providers via glasvezel genomen? Hartelijk dank! U gaat uiteraard pas betalen voor deze providers als u ook daadwerkelijk bent aangesloten. Kijk ook bij wanneer ga ik betalen voor het abonnement.
  • Duurt het niet meer zo lang voordat we bij u aanleggen? Dan heeft u een abonnement nodig dat maandelijks opzegbaar is. Er zijn geen providers die via ADSL of kabel een maandelijks opzegbaar abonnement aanbieden. Maar de mobiele provider T-Mobile heeft dat wel. T-Mobile noemt dit 4G voor thuis dat is natuurlijk niet zo snel als glasvezel en er zit een datalimiet op, net als bij uw mobiele telefoon. Het is een prima oplossing voor wie tijdelijk internet nodig heeft en het is maandelijks opzegbaar.

Voor het veranderen van uw emailadres - in de zin van dat u wissel van emailprovider - kunt u het beste een 'vrij' email adres aanmaken. Dat kan bijvoorbeeld bij Gmail of Microsoft. Vervolgens stuurt u uw gehele adresboek een email dat u een nieuw emailadres heeft. Ten slotte verandert u voor de diensten die u online gebruikt uw mail adres dat daarbij hoort. Denk daarbij aan het account voor uw mobiele telefoon of het account dat u bij forums gebruikt. Meestal krijgt u daar een mail ter bevestiging op uw nieuwe emailadres voor.

Er zijn ook handleidingen op internet te vinden, die wat houvast geven: http://computertotaal.nl/internet-thuis/zonder-problemen-naar-een-nieuw-e-mailaccount-61952

Het lijkt misschien een lastig klusje, maar het is zo gedaan!

Sleutel student gratis email overzet hulp

Ziet u hier toch tegen op? Dan kunt u de gratis email overzet hulp van het bedrijf Sleutelstudent inschakelen! Sleutelstudent is een bedrijf van jonge jongens uit De Wijk die niet kunnen wachten tot ze glasvezel krijgen. Om het initatief te helpen hebben ze aangeboden om iedereen uit De Wolden te helpen met het overzetten van email adressen van een provider-adres naar een onafhankelijk email adres. U kunt het afspraakformulier van Sleutelstudent hier vinden: Afspraakformulier Sleutelstudent Glasvezel De Wolden

Ja, dat kan!

U weet inmiddels dat u een nieuw mailadres moet aanmaken in verband met de overstap naar het glasvezelnetwerk van bewonersinitiatief Glasvezel De Wolden (zie ook de veelgestelde vraag “Waarom moet ik mijn e-mailadres veranderen”), maar u weet niet hoe u dat moet aanpakken? Dan kunnen wij u daarbij helpen.

Het jonge Wolder bedrijf Sleutelstudent helpt alle abonnees van Glasvezel De Wolden gratis met het overzetten van hun e-mailadres!

Hoe maakt u een afspraak met Sleutelstudent? Kijk daarvoor bij onze veelgestelde vraag “Hoe maak ik een afspraak met Sleutelstudent?"

Dat hangt ervan af. In twee gevallen is dat mogelijk.

  1. Als u een emailadres heeft dat niet gebonden is aan een provider, zoals een icloud.com, gmail.com, live.com, yahoo.com of soortgelijk emailadres.
  2. Als de provider die op ons glasvezelnetwerk gaat leveren dezelfde provider is als de provider die u nu heeft. Stel u heeft een @kpn.nl adres. Als KPN op ons netwerk wil gaan leveren is het mogelijk uw adres te behouden. Als u nu een provider gebruikt die niet op ons glasvzezelnetwerk wil of kan leveren, zoals @ziggo.nl adressen, kunt u uw emailadres niet meenemen. In het algemeen raden we mensen aan om een "vrij" emailadres te nemen bij een van de hierboven genoemde gratis diensten.

Op internet zijn stap-voor-stap handleidingen te vinden voor het veranderen van uw emailadres. Een voorbeeld: http://computertotaal.nl/internet-thuis/zonder-problemen-naar-een-nieuw-e-mailaccount-61952

Wat fijn dat u binnenkort gebruik kunt gaan maken van de diensten via het glasvezelnetwerk!

Twee dingen die van het grootste belang zijn:

  • Stopcontacten (wandcontactdozen) in de meterkast of bij de plek waar u het modem wilt laten komen
  • Als u TV via glasvezel krijgt, een manier om vanaf het modem bij de TV te komen
  1. Het modem van de provider gebruikt stroom. Daarom is het belangrijk dat u op de plek waar u het modem wilt laten plaatsen (of als u een doe-het-zelf pakket heeft, waar u het modem zelf wilt plaatsen) een vrij stopcontact of wandcontact doos met werkende stroom beschikbaar is. Als u dat nog niet heeft, kunt u een elektricien voor een paar tientjes een wandcontactdoos bij de meterkast laten plaatsen. Let op! Heeft u geen vrij stopcontact, dan kan de oplevering door de provider niet doorgaan.

  2. Bij alle providers heeft u een set-top-box nodig. Dat is een TV kastje dat via een bedrade verbinding contact maakt met het modem en dat u op uw TV aansluit. Als u een volledige installatie heeft gekozen, zorgt de monteur van de provider dat er een kabel vanaf het modem naar de TV komt. Als u het zelf installeert, kunt u zelf een netwerkkabel (type Ethernet cat6a) trekken. Andere opties zijn via een zogeheten powerline adapter of een DECA coax converter. Deze alternatieve opties worden niet officiëel door de providers ondersteund en zijn op eigen risico. Bij elke TV die u via glasvezel wil gebruiken heeft u zo'n kastje nodig. Bij alle abonnementen waar TV in zit krijgt u 1 kastje bijgeleverd. Voor een klein bedrag, rond de €5 per maand, kunt u extra kastjes huren. Glasvezel De Wolden adviseert vrijwel altijd om voor de volledige installatie te kiezen, want dan weet u zeker dat alles volgens de specificaties van de provider is aangesloten en geinstalleerd.

Zie ook: Heb ik nieuwe kabels nodig Kan ik ook TV kijken via glasvezel Kan ik hulp krijgen bij het overstappen

Al onze providers zijn telefonisch bereikbaar.

De telefoonnumers zijn:

  • Tweak: 0900 89 32 543
  • Fiber: 06 51 57 70 45
  • Stipte: 0320 29 4444
  • Weserve (zakelijk): 074 76 00 370

Stipte en Fiber hebben in het gebied van Glasvezel De Wolden adviseurs, die bij u langs kunnen komen. Bel bovenstaande nummers om een afspraak te maken.

In dat geval helpen wij u graag verder, uw vraag kunt u aan ons stellen op wanneer u naar deze pagina gaat.


Ik ben al aangesloten

Aan dit gedeelte wordt nog gewerkt, u zult hier spoedig aanvullende informatie vinden.

Aan dit gedeelte wordt nog gewerkt.

In dat geval helpen wij u graag verder, uw vraag kunt u aan ons stellen op wanneer u naar deze pagina gaat.


Algemeen

Het is misschien al weer heel wat jaren geleden, maar ooit bent u begonnen met het gebruik van internet en toen bleek dat u daarbij ook een e-mailadres nodig had. Meestal hoorde het aanmaken van een mailadres bij het regelen van uw internetaansluiting en abonnement. Daarom hebben de meeste mensen een mailadres dat gekoppeld is aan de provider die ze op dat moment hadden. Bijvoorbeeld een mailadres dat eindigt op “kpn.nl” of “ hetnet.nl” of “planet.nl”. Zo’n mailadres noemen we een provider-afhankelijk mailadres omdat het gekoppeld is aan en hoort bij een abonnement bij een provider. Toen we allemaal begonnen met internet gebruiken, vonden we dat heel gewoon.

Als u straks wordt aangesloten op het glasvezelnetwerk van bewonersinitiatief Glasvezel De Wolden, neemt u internet, tv en telefoondiensten af via ons netwerk van één van de providers (dienstenaanbieders) op ons netwerk. Voor particulieren zijn dat Fiber, Stipte en Tweak en voor bedrijven is dat WeServe. Het mailadres van uw vorige provider is dan niet meer geldig. Er moet een nieuw mailadres komen.

Met het bovenstaande in gedachten zult u ongetwijfeld begrijpen dat het slim en handig is om een nieuw mailadres te kiezen dat NIET meer afhankelijk is van een provider. Zo’n adres noemen we een “provider-onafhankelijk mailadres”. U kunt zelf kiezen of u een gmail, hotmail of ander adres wilt hebben en daar kunt u bij wijze van spreken de rest van uw leven mee doen. Maar hoe moet dat: veranderen van mailadres?

Kijk daarvoor bij onze veelgestelde vraag “Hoe verander ik mijn mailadres”. Of bij “Kan ik hulp krijgen bij het veranderen van mijn e-mailadres?” U kunt dit namelijk zelf, maar u kunt dit ook, gratis, laten uitvoeren door het jonge Wolder bedrijf Sleutelstudent. Voor meer informatie over de diensten van Sleutelstudent kunt u naar de website van Sleutelstudent gaan.

Het jonge Wolder bedrijf Sleutelstudent heeft een geweldige actie bedacht voor alle bewoners van De Wolden die van het glasvezelnetwerk van bewonersinitiatief Glasvezel De Wolden gebruik gaan maken. Ze zetten uw e-mailadres gratis om naar een provider-onafhankelijk mailadres en ze geven korting op alle andere hulp bij computerzaken!

Hoe maakt u een afspraak met deze jonge computerexperts? Ga naar hun website sleutelstudent.nl Daar ziet u bovenin een vakje met de tekst Klik hier voor het Glasvezel De Wolden afspraakformulier. Daar klikt u op. Vervolgens komt u op het scherm Inschrijfformulier Glasvezel de Wolden.

Daar ziet u het het formulier dat u kunt invullen met uw naam, adres en mailadres. U vinkt aan waar u een sleutelstudent voor wilt laten langskomen. Er wordt dan contact met u opgenomen om een dag en tijd af te spreken.

Heeft u nog vragen? Bel ons gerust. Glasvezel De Wolden is bereikbaar op nummer 0522-70 10 70

Ja, dat kan. U krijgt (of heeft) een glasvezelaansluiting in uw woning en natuurlijk wilt u dan ook fijn via de glasvezel kunnen bellen, kosteloos en storingsvrij. Is dat lastig te installeren? Nee. Kunt u uw nummer behouden? Ja. Dat laatste dient u wel even door te geven bij het afsluiten van uw abonnement.

Wat moet u daarvoor doen? Als u gebruik wilt maken van internet, tv en bellen via glasvezel, heeft u natuurlijk een abonnement bij een provider nodig. Deze provider levert daarvoor een kastje, de “Fritzbox”, dat door hem of door uzelf in uw woning wordt geïnstalleerd. Uw telefoon, of eigenlijk het basisstation waar u de telefoon altijd in zet, heeft een aansluitkabel met een stekker aan het uiteinde. Deze stekker steekt u in de aansluiting van de Fritzbox waar “FON” bij staat. Als het goed is, kunt u dan meteen of na enkele minuten bellen via de glasvezel. Kies een bekend nummer en test de verbinding.

Kan ik straks nog wel naar mijn favoriete radiozenders luisteren? Ja dat kan!

Er zijn drie mogelijkheden om radio te luisteren:

  • u luistert radio via de tv
  • u luistert radio via een zogeheten “internetradio”
  • u behoud alleen voor de radio de coax-kabel en luistert op die manier naar uw favoriete zenders

Het grote voordeel van de twee eerste opties is dat u storingsvrij kunt luisteren naar een uitstekende geluidskwaliteit en naar elke zender die u maar wilt. Praktisch gezien is dit allemaal eenvoudig uitvoerbaar. Uw provider kan u daar advies over geven, maar ook De Sleutelstudent kan u er mee op weg helpen. Wilt u meer weten over internetradio? Kijk dan eens dit filmpje van de consumentenbond. plugin:youtube

Ja dat kan en dat zelfs heel erg goed!

U kunt net zo veel zenders als u wilt in uw abonnement opnemen en de kwaliteit van het beeld is haarscherp. Al waaien buiten de pannen van het dak in een onweersstorm: de glasvezelverbinding heeft daar geen last van.

Voor het aansluiten van uw televisietoestel op de glasvezel is een kastje nodig dat u via uw provider kunt aanschaffen. Dat kastje moet worden aangesloten op het glasvezelmodem (de Fritzbox) en op de TV. Er gaat dus 1 kabel van het TV-kastje naar uw Fritzbox en 1 kabel van uw TV-kastje naar de TV.

Wilt u meer TV’s aansluiten, dan zijn daar meer TV-kastjes voor nodig. Maar: zijn meerdere tv’s nog wel nodig? U kunt via glasvezel natuurlijk ook prima televisie kijken via uw computer, laptop of tablet!

Hoeveel Mbits heb ik nu?

U hebt een abonnement afgesloten bij een provider en uw computer werkt inmiddels naar tevredenheid via de glasvezelaansluiting.

Soms vraagt u zich wel eens af: hoeveel Mbits zou ik nu hebben? “Vroeger”, voordat het glasvezelnetwerk was aangelegd, varieerde het aanbod via de oude aansluitingen van minder dan 1 Mbit in het buitengebied tot de 100 of meer Mbits van de kabelprovider.

Op dit moment kunt u storingsvrij beschikken over de Mbits die bij uw abonnement horen, 100, 500, 1000….. In De Wolden kan zelfs gekozen worden voor 10.000.

Wilt u weten hoeveel u op dit moment daadwerkelijk binnenkrijgt? Doe dan op internet een zogeheten “speedtest”. Er zijn er verschillende en de werking is meestal heel eenvoudig, bijvoorbeeld:

Een schouwer is iemand die bij u komt kijken hoe en waar u uw aansluiting op het glasvezelnetwerk wil hebben.

We hebben een filmpje gemaakt dat precies laat zien wat u kunt verwachten: plugin:youtube

Bij de aanleg zijn talloze handelingen en disciplines betrokken. De hoofdaannemer Siers, die samen met onderaannemer Luning uit Ruinen de aanleg van glasvezel in de gemeente De Wolden verzorgt, is verantwoordelijk.

We hebben een filmpje gemaakt waarin de projectleider van Siers in De Wolden vertelt wat er zoal bij komt kijken: plugin:youtube

In dat geval helpen wij u graag verder, uw vraag kunt u aan ons stellen op wanneer u naar deze pagina gaat.


Praktische zaken

Ja dat kan, maar er moet wel iets worden aangepast aan het systeem. In gebieden waar al glasvezel ligt, sluiten mensen soms hun analoge alarmsysteem aan op de telefoonaansluiting van het glasvezelmodem. Dat werkt niet, omdat het analoge alarmsysteem geen internet-gebaseerde telefoonlijn kent. Een analoog alarmsysteem werkt alleen (goed) met een analoge telefoonlijn.

Wilt u uw analoge alarmsysteem blijven gebruiken? Dat kan. Neem contact op met uw alarminstallateur en vraag naar een IP-kiezer, ook wel bekend als alarm-IP-converter. Deze moderne kiezer werkt via internet in plaats van via de analoge telefoonlijn.

Niet alleen bij glasvezel moet uw systeem worden aangepast. Ook KPN gaat op korte termijn stoppen met de analoge alarmlijnverbindingen. KPN schrijft hierover op hun site:

“Momenteel zijn de meeste alarmsystemen in bedrijfsvestigingen aangesloten op een particuliere alarmcentrale (PAC). Dit gebeurt via een analoge telefoonlijn (PSTN, ISDN of Digiaccess). De komende jaren worden deze analoge netwerken vervangen door IP-netwerken. Je alarmsysteem wordt dan gekoppeld aan het modem van je internetverbinding. Dit noemen we alarm over IP. (https://www.kpn.com/internet/alarmlijn.htm)"

In de nabije toekomst zullen de analoge alarmsystemen dus plaats maken voor alarm via de internetverbinding, ook wel alarm over IP genoemd. Maar wie voorlopig nog gebruik wil blijven maken van zijn analoge alarmsysteem, kan dus zoals hierboven genoemd bij zijn installateur om een IP-kiezer vragen.

In dat geval helpen wij u graag verder, uw vraag kunt u aan ons stellen op wanneer u naar deze pagina gaat.

We doen het samen!

Ook u kunt uw steentje bijdragen aan het slagen van het glasvezelproject. Hoe? Neem een abonnement!